דרכים להפחתת הסיכוי לפגוש נחש בבית או בחצר

הנחש הוא בעל-חיים טריטוריאלי. הבנייה המסיבית באזורים שהם חקלאיים במהותם גורמת לפגיעה באזורי המחיה הטבעית של הנחש. הנחש שלא יודע להבחין בין הסלע/שדה בעבר, לבין בית שנמצא שם היום ממשיך להתנהג כאילו האזור לא השתנה ולכן לעתים אנו פוגשים נחשים בבית או בחצר.

על מנת להפחית למינימום את הסיכוי לפגוש את נחשים יש למנוע מצב של המצאות חולדות ועכברים, מקסימום שטחים מרוצפים ומינימום שיחים ושטחים חוליים, העדר גרוטאות בחצר (מקום מסתור פוטנציאלי), ברזים תקינים ולא מטפטפים (כי גם נחשים זקוקים למים), רשתות על כל חלונות הבית (כן, נחשים מטפסים על קירות), חתול בבית או בחצר יסייע רבות לאיתור והשמדה של הפולש הלא רצוי (שימו לב: חתול חסין פי ארבע מבן-אדם בפני הכשת צפע). במקרה של התקלות עם נחש יש להזמין שירות לכידת נחשים ע"י לוכד מורשה.

מה לעשות במקרה של הכשת נחש?

במקרה הכשה כאשר אין זיהוי ודאי של סוג הנחש המכיש הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לשמור על קור רוח. (חשוב לדעת כי מס' האנשים שמתו בשנים האחרונות מהכשות הוא אפס). יש מספיק זמן להתפנות לבית-החולים.

הפעולות בהם יש לנקוט לאחר הכשה הם: השכבת המוכש, הרגעה, קיבוע האיבר המוכש, פינוי מיידי לבית-החולים.

סוגי הנחשים באזורינו:

באזורינו (בין באר-שבע בדרום לגליל בצפון) מתקיימים מס' זני נחשים הנחלקים לשלוש קבוצות שונות. להלן הסבר על הקבוצות והנחשים האופייניים לאזור:

1 – נחשים ארסיים

נחש צפע - הנחש הארסי היחידי בישראלהצפע הוא הנחש הארסי היחיד הקיים במדינת ישראל. קל מאוד להבדיל בין הצפע לבין שאר הנחשים – נחש הצפע עבה מאוד יחסית לאורך גופו, ראשו המשולש בולט בצורה ברורה, רבגוני, בשעת מצוקה נושף בקול רם.

שיני הארס של הצפע ממוקמות בחלק הקדמי של הפה, ולכן כאשר נחש הצפע מכיש הוא מחדיר מיד את כל מלאי הארס שברשותו.

2 – נחשים לא ארסיים

נחש לא ארסי - זעמן שחורלנחשים הלא ארסיים אין שיני ארס ואין בלוטות ארס. משפחת הזעמנים היא השכיחה ביותר באזור, נחשים אלו מתגוננים ע"י נשיכות אולם כאמור אין נשיכות אלו מסוכנות.

הזעמנים מאופיינים בדקיקות ומהירות.

הנחשים הלא ארסיים השכיחים באזור הם: זעמן שחור, זעמן זיתני וזעמן מטבעות.

פרט חשוב ביותר לגבי הלא ארסיים, הנחשים הלא ארסיים טורפים צפעים ולכן רצוי מאוד לדעת מיהו מי ולא לפגוע בלא ארסיים.

3 – נחשים תת ארסיים

נחש תת ארסי - בעלי ארס חלשלנחשים התת-ארסיים יש שיני ארס והם ממוקמות בחלקו האחורי של הפה, הארס של הנחשים התת-ארסיים חלש בצורה ניכרת מארס נחש הצפע, על מנת שלארס של נחש תת ארסי תהיה אפקטיביות כל שהיא הנשיכה צריכה להימשך זמן ארוך.

הנחשים התת-ארסיים השכיחים באזור: תלום קשקשים, עין חתול, ארבע קו.

לשאלות נוספות ניתן לפנות לחֶלֶד שודרון – לוכד נחשים מורשה.