מלבד המראה הדוחה של הג'וק, הם מזיקים מאוד לסביבה. הם חיים במקומות בהם יש שאריות של מזון וזבל, במערכות הביוב ובכך מעבירים חיידקים לתוך סביבתנו.

הם עלולים להרעיל מזון עליו שהו, ולגרום למחלות. אלרגיות ולאסתמה, המקקים עלולים לחדור לציוד חשמלי ולגרום לקצר.

התרבות המקקים

המקקים מתרבים במהירות מדהימה. השם תיקן נלקח מהמילה "תיק" מכוון שהנקבה יוצרת תיק אשר לתוכו היא מטילה את הביצים. הנקבה מטילה בין 14-16 ביצים התיק. הביצים בוקעות והחרקים שיוצאים נקראים "נימפות" הם דומים לג'וקים בוגרים אך אין להם כנפיים. משך הזמן מביצה ועד ג'וק בוגר הוא כ-60 ימים. הג'וק יכול לחיות כ-15 חודשים.

3 סוגי המקקים הכי נפוצים:

  1. תיקן גרמני – את התיקן הגרמני אנו מוצאים בעיקר במטבחים ובחדרי אמבטיה.
  2. תיקן מזרחי – את התיקן המזרחיי ניתן למצוא יותר במרתפים, כיוון שהם אוהבים סביבות קרירות ולחות, ולכן יש הקוראים להם "חרקי מים".
  3. תיקן אמריקאי – את התיקן האמריקאי ניתן למצוא בעיקר במערכות הביוב.
    הרגלי המקקים

המקקים חיים בקבוצות ופעילים בעיקר בלילה. במשך היום הם מסתתרים בסדקים ובבקיעים חשוכים ולחים. הם גם שורצים על משטחים נקבוביים כמו עץ, קרטון.

הג'וקים אוכלים שאריות מזון, אשפה, כותנה, בדי צמר, קרטון ואפילו דבק של טפטים. המקקים זקוקים למים ולכן הם אוהבים לגור ליד מקורות מזון ומים.

למרות שרוב האנשים שרואים ג'וק, באופן אוטומטי רוצים לקחת תרסיס נגד חרקים ולהרוג את המזיק! השימוש בתרסיסים אלה אינם אפקטיביים לטווח הארוך. הריסוס הזה גורם לג'וקים להסתתר עמוק יותר בתוך הקירות ואח"כ קשה מאוד להיפטר מהם. כדי להפיק את המירב מהדברה נבין קודם קצת את "עולם הג'וקים" המתגוררים בבית שלנו, וכיצד הם מצליחים לשרוד.

כאשר יש התפשטות גדולה של ג'וקים, כמעט ובלתי אפשרי להשתלט על הבעיה לבד וצריך להזמין שירות הדברת מקקים לטיפול בבעיה. בחלד הדברה מקצועית אנחנו משתמשים במלכודות דביקות ללכידת המקקים ולקבוע איזה סוג של מקק יש בסביבה. המלכודות מכילות חומר דמוי "פרומון" שמפרישה הנקבה. זוהי הדברה טבעית וירוקה שאינה מזיקה לסביבה.

לאחר בירור סוג התיקן אנו מרססים את המקומות הנגועים בחומרים ידידותיים לסביבה המבוססים על חומרים טבעיים. ריסוס בחומרים על בסיס צמחי מאפשרים לנו להדביר חרקים מבלי לפנות את כל הבית. כמו כן, כיום יש שימוש נפוץ בג'ל שגם הוא על בסיס של חומר טבעי.

הדברת ג'וקים: מתי יש צורך בהזמנת מדביר?

מומלץ להזמין ריסוס להדברת ג'וקים בתקופות האביב והקיץ. בתקופה זאת יש פעילות מרובה לג'וקים. בבתים פרטיים מומלץ לרסס פעם בשנה לפחות.

כמו כן, כדאי לרסס חומרי הדברה לפני כניסה לבית חדש. יתכן שכאשר תעברו למקום החדש תעבירו אתכם ביצים או אפילו ג'וקים בתוך רהיטים, מכשירים חשמליים וכו'.

לאירגונים, מוסדות, מסעדות, בתי מלון אנו ממליצים על פעולת הדברה שוטפת. מידי חודש חלד הדברה מקצועית יגיעו לבדוק את המקום, לטפל אם יש צורך. פעם בחצי שנה ייעשה טיפול הדברה יסודי נגד ג'וקים.

הוראות לאחר ריסוס נגד מקקים

  • כאשר החומר מתייבש ניתן להיכנס הביתה. רצוי לחכות 4 שעות מזמן גמר ביצוע פעולת ההדברה.
  • לאוורר את הבית (לפתוח חלונות, תריסים).
  • אפשר להחזיר את כל הדברים למקום.
  • לא לשטוף את הרצפה במשך 3 ימים.
  • אם באתם במגע עם חומר ההדברה שרוסס בביתכם או חיית המחמד שברשותכם, מספיק לשטוף את המקום במים ולהתקשר אלינו.